زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


چرا ما شیعیان را «شیعه‌ی جعفری» می‌نامند، در حالی که ما شیعه‌ی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) هستیم؟

اصل ریشه را می‌توان در حکومت خلفاء غاصب و ستمکار به نام اسلام بر جوامع اسلامی و تلاش برای تحریف و سپس به نابودی کشاندن معارف و اندیشه‌ی اسلامی در تمامی سطوح اصول و فروع آن دانست.

به ویژه پس از شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، قدرت در جهان اسلام به صورت مطلق به بنی‌امیه و سپس بنی‌العباس و ... رسید. اشخاص و دودمانی که نه تنها شیعه یا سنی مذهب نبودند، بلکه اساساً مسلمان نبودند و نسبت به اسلام نیز بغض و کینه‌ی عجیب و بی‌بدیلی داشتند. (مانند وهابیت امروز).

بدیهی است که آنان نمی‌توانستند کفر خود را آشکار کرده و نام کفر بر مردم مسلمان حکومت کنند، لذا ضمن تمسک به نفاق و مسلمان و خلیفة المسلمین نامیدن خود، سعی بسیار و هم جانبه‌ای در تحریف، شایع نمودن خرافات و در نهایت زدودن معارف اسلامی نمودند و در این راه از هیچ خیانت و جنایتی، از صرف هزینه‌ی کلان گرفته تا قتل عام‌های فردی یا دسته جمعی فروگذار ننمودند که شهادت اهل بیت علیهم‌السلام و از جمله حضرت امام صادق علیه‌السلام، از جمله نمودهای بارز آن می‌باشد.

اگر این جو اسلام زدایی توسط حکام جور با شدت تمام از همان ابتدا حاکم بوده (و هنوز هم هست)، اما این جو در شرایط متفاوت  دچار فراز و نشیب‌های فراوانی شد. به ویژه پس از ماجرای کربلا و شهادت سیدالشهداء امام حسین علیه‌السلام، این جو به خاطر فریب اذهان عمومی و در نتیجه جلوگیری از هوشیاری و اعراض و قیام مردم، تا حدودی فروکش نمود.

در دوره‌ی امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام، اوضاع نابسامان سیاسی و حکومتی در بلاد اسلامی، زمینه را برای فعالیت و نشر فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی (ص) مساعدتر نمود، لذا آن دو امام بزرگوار (ع) در اولین اقدام به تبیین و نشر اسلام راستین و تعلیم شاگردان عام و خاص قیام نموده و اسلام و مسلمین را از عدم دسترسی به معارف و منابع صحیح و عدم شناخت اسلام واقعی نجات داد.

دوران امام باقر علیه‌السلام، آغاز این فرصت بود. لذا ایشان بیشتر به تبیین مبانی و معارف اصول عقاید پرداختند، اما در دوران امام صادق علیه‌السلام شرایط مساعدتر گشت و ایشان ضمن اصول به تبیین و تدوین احکام و نشر آنها توسط شاگردان عام (دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) و شاگردان خاص پرداختند. لذا آن چه که اکنون از مبانی تفسیر، معارف، فقه و اصول، حدیث و ... در اختیار شیعیان قرار گرفته است، از برکت وجود آن امام همام می‌باشد.

اگر چه مذهب معنای عام دارد، اما در عرصه‌ی فقه، مذهب به مجموعه‌ی احکام بیان می‌شود و اگر چه مذاهب دیگر اسلامی حتی در بینش اصول عقاید (حتی توحید) تفاوت‌هایی دارند، ولی عمده‌ی دسته‌بندی آنها به خاطر تفاوت در احکام (فقه) است و چون مذهب شیعه، عمده مبانی فقه و احکام خود را از امام صادق علیه‌السلام اخذ نموده است، به «شیعه جعفری» ملقب شده است و به همین دلیل ایشان را «رئیس مذهب شیعه» می‌نامند.

       

با تشکر از پایگاه خبری-تحلیلی فسا(سلام فسا) به خاطر انتشار این نوشتار



نظرات شما عزیزان:

زهرا
ساعت22:57---17 شهريور 1392
برای یافتن خوشبختی و سعادت،
به ماوراء هر چیز بروید...
حتی ماوراء خودتان!


زهرا
ساعت22:21---17 شهريور 1392
هر روز

تمرین کنید...متفکر باشید!

برای مدتی آرام بنشینید...

و مشوش نشوید...


مهرپیما-باربد
ساعت13:38---11 شهريور 1392
سلام دوست و همکارفرهیخته
مطلب بسیارمفید و آموزنده ای بود احسنت به شما .
و امانکته ای که به نظرم می رسد درتکمیل صحبت های جناب عباسی اینکه این چندساله تنهابه معرفی پوسته دین پرداخته شده است و اگرنگوییم هیچگونه تشویقی و ترغیبی برای نسل جوان به پرداختن به جنبه های اصلی و کاربردی دین نشده است می توانیم بگوییم که دراین زمینه اهمال وسستی بسیارصورت گرفته است . وقتی آموزش و پرورش و دانشگاههای ماهنوزهم به دروس دینی و اعتقادی به انباشته کردن یک سری محفوظات درذهن دانش آموزو دانشجو بسنده می کند خب نتیجه اش می شود همین دین گریزی که شماهم اشاره فرمودید . نهضتی که امام صادق (ع) درزمان خودش آغازکرد این بودکه فهمیدمردم بیش ازهرزمان دیگربه آگاهی و علم اندوزی نیازدارند و دانست که جامعه اسیرجهل است و جهل سررشته انحراف است بنابراین دردشناسی امام درزمان خودش فوق العاده بود و اقدام به درمان این درد اقدامی فوق العاده تربود یعنی همان حرکت و جنبش برای ازبین بردن ناآگاهی . کمااینکه دیدیم شاگردانی که ایشان تربیت کردنددرطول تاریخ چگونه نهضت سازشدند ودرافکارمردم تاثیرگذاشتند .

شادباشید
پاسخ:سلام داداش.ممنون از مطالب زیبایی که تکمیل کننده این پست بود.موفق باشید.


عباسی-فسا
ساعت20:44---10 شهريور 1392
سلام
دست شمادرد نکنه که مارابه یاد این مناسبت ها می اندازید وتلنگری است برای لحظاتی تأمل
نکته ای که تجربه بنده است اینه که دقیقا میشه نکات اختلافی را بهانه ای برای همراهی مذاهب کرد کاری که دقیقا بنده یه وقتی انجامش دادم ونتیجه هم داشت
یه موقع حدود70درصد دانش آموزام سنی مذهب بودند وروی شخصیت امام صادق و ارادت ائمه فقهی اهل سنت به ایشون کار کردیم عجیب هم برای بچه ها جالب بود
هم چنین عید غدیر که همین بچه ها گفتند امسال جشن غدیررا ما برگزار می کنیم اما حرکت گازانبری معلم پرورشی و...
ولی اعتراف کنم که یه اتفاق باعث شرمندگی بنده شد
یه روز مادریکی ازدانش آموزانم که سنی بود زنگ زد وبهم تبریک گفت.
گفتم به چه مناسبت؟
گفت فردا تولد امام صادق است!!!!
واضاف کرد مااین روز را بزرگ می دانیم وامام صادق شما رااز خودمان می دانیم چون مادرشان دختر محمد ابن ابوبکر صدیق است...
البته مادر بزرگوارایشان، نوه محمدابن ابی بکرهست
حتما میدونی چرا وبه چه دلایلی خجالت کشیدم؟؟؟
کاش بزرگان خودرابیشتر می شناختیم
این ایام برشما تعزیت باد.

پاسخ:سلام آقا حجت عزیز.متاسفانه به دلایلی که مستحضرید بین مردم-مخصوصا جوانان - و دین خیلی فاصله افتاده و این بهترین فرصت برای دشمنان-به ویژه وهابیت- هست که در امر شبهه افکنی موفق تر باشند...حقیقتا نهضت علمی امامین صادقین(ع) در حفظ معارف ناب اسلامی از نهضت عاشورا اهمیتش کمتر نیست...پیروز و سربلند باشی...یا علی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 10 شهريور 1392 ] [ 15:32 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب